perjantai 31. lokakuuta 2014

Elokuva


Katsoimme tunnilla elokuvan The Greatest Movie Ever Sold. Elokuvan idea oli tuotesijoittelu. Elokuvassa näyttelijä yritti saada elokuvalleen sijoittajia jotta hän voisi tuottaa elokuvan ja pääsisi tekemään tuotesijoittelua. Aluksi mies kävi kertomassa ideastaan kaikille elokuvan tuottajille ja yrityksille. Elokuvan tuottajat kertoivat näyttelijälle, että hänen tulisi keksiä itselleen brändi jotta kaikki sijoittajat kiinnostuisivat. Näyttelijä kysyi ideoita muilta ihmisiltä, että mikä olisi heidän oma brändinsä. Näyttelijä alkoi soitella kaikille yrityksille. Yrityksiä joihin mies soitteli: Lexus, Ford, Target, Ben&Jerry jne…  Kaupunki ilman mainoksia näytti aika hauskalle ja kun tarkemmin alkoi katsomaan niin silloin oikeasti alkoi erottumaan kaupungin kauneus. Kaupungin kaikki pensaat ja puut tulivat todella hyvin esiin sekä seinillä olevat maalaukset tarttuivat paremmin silmään kun ei ollut mainoksia missää.

Elokuvan juonena oli se että kuinka vaikea on saada elokuvalle sijoittajia ja saada elokuvasta suosittu. Mies sai ideansa kaikista elokuvista joissa on paljon tuotesijoittelua esim. Spider-Man elokuvassa päänäyttelijä juo Dr.Pepperiä, Mission Imbossiblessa on Guinnesin mainoksia ja Iron Man elokuvassa on esim. Audi sijoittajana.

Omasta mielestäni elokuvan juoni oli hiukan sekava sillä asia tuntui vaihteleva todella paljon. Tässä dokumentissa näytetään kuinka vaikeaa on aloittaa tyhjästä tekemään elokuva ja kuinka vaikea on siihen saada sijoittajia. Myös itselleen oleva brändi on vaikea keksiä. Elokuvassa oli hienoa se että siinä näki elokuvan teon koko prosessin ja kuinka vaikeaa ideointi on.

Ulkoinen toimipaikkakuva


Yrityksen ulkoinen toimipaikka on todella tärkeä kaupalle, jotta myyntiä saadaan niin asiakkaitakin tulisi saada myymälään ja asiakkaitahan saadaan yrityksen ulkopuolisella näyttävyydellä. Yrityksen ulkoinen toimipaikka tulee olla miellyttävän näköinen sekä puoleen vetävä, jotta asiakas kiinnostuisi ja tulisi myymälään.


Sijainnilla on todella tärkeä osuus yritykselle, jotta asiakkaat löytäisi myymälään, niin se tulisi olla sellaisella paikalla, missä ihmiset liikkuvat paljon. Esim. jos myymälä on kaupungin laitamilla, niin ei ulkopaikkakuntalainen löydä sinne. Parhaimmat paikat ovat keskustassa tai jonkin muun tunnetun yrityksen vieressä tai jollain muulla näkyvällä paikalla.
 
Liikenneyhteyksiä kannattaa myös ottaa huomioon, jotta yritys ei olisi ihan ruuhkaisimmalla paikalla, jotta sinne olisi helppo kulkea eikä tarvitsi kulkea järjettömässä ruuhkassa. Ruuhkan kannalta on myös semmoinen vaihto että vaikka olisi ruuhkia niin yritys olisi semmoisella paikalla, jossa on valoja riittävästi.
 

Yritykselle tulisi myös olla paljon paikoitustiloja, jotta asiakkaat saisivat helposti parkkeerattua autot helposti eikä tarvitsisi hampaat irvessä etsiä parkkipaikkoja. Hyvä esimerkki tähän on Gigantti Kajaani, koska siellä on parkkitilaa todella paljon. Kaupungissahan  ei välttämättä tarvitse olla parkkipaikkoja paljon, sillä monet ihmiset ajavat auton keskustaan ja jättävät sen siihen ja kiertelevät samalla muitakin liikkeitä.


Yritksen toimipaikka ulkoisesti tulee olla selkeä, jotta asiakas näkee selkeästi isot kyltit yrityksen kyljessä ja asiakkaan ei tarvitse epäröidä ovien kanssa, että mennäänköhän tästä tiettyyn liikkeeseen. Yrityksellä tulisi olla isot ja yksinkertaiset kyltit. Ulos voi vielä lisäksi laittaa ulkopuolelle pienempiä kylttejä, joihin voi laittaa päivän tarjouksia tai juhlaviikko kylttejä. Ulkopuolella tulee olla aukioloajat ISOLLA, koska yleensä aukioloajat ovat todella pienellä, että et voi nähdä niitä autosta vaikka ajaisit melkein oven eteen katsomaan aukioloja. Minusta niitä ainakin tulisi suurentaa todella jokaisessa yrityksessä paitsi ei tietenkään niissä joissa ne on jo valmiiksi isolla…
 

Itsearviointi

Olen oppinut paljon ulkoisesta toimipaikkakuvasta, sillä olen alkanut arvioimaan yritysten toimipaikkaa tai ylipäätäänsä kiinnittäny huomiota erilaisiin yksityiskohtiin enemmän mitä aikaisemmin. Omasta mielestäni olen oppinut asian todella hyvin, mutta ainahan sitä on uutta opittavaa.

maanantai 27. lokakuuta 2014

Somistusikkunaan

Teimme tänään Petrin kanssa näyteikkunan somistuksen. Somistuksen teemana oli halloween. Työnjako onnistui tasaisesti, että molemmat pääsivät somistamaan esineitä omille paikoilleen mielensä mukaan. Tehtävä mielestämme onnistui hyvin, koska lopputuloksesta saimme todella näyttävän


Tässä sijaitsee keskiosa näyteikkunasta


Tähän laitoimme pensaan päälle mustan kankaan jotta saimme pensaasta
hieman pelottavamman näköisen


Kokonaisuus näyteikkunasta sekä oikealle laitoimme halloween aiheisen hahmon

Kalusteet

Tehtävänä on tällä kertaa semmoinen, että pitää tutustua valikoimiin ja sitä kautta eri tuotteisiin. Meidän tulee etsiä seuraavia tuotteita:

  • Mallinukke
  • Päähinetelineet/päät
  • Sukka-/käsinetelineet
  • Korutelineet
  • Pleksilaatikot (akryylikuutiot/laatikot)
  • Hintaviestintä

  • Mallinukke
    Mallinukke Andan mies

    Tuotteen tiedot täältä!









    Päähinetelineet/päät



    Lasipää

    Tuotteen tiedot täältä!







    Sukka-/käsinetelineet

    Sukkateline

    Tuotteen tiedot täältä!











    Käsineteline

    Tuotteen tiedot täältä!








    Koruteline


    Korukäsi, musta


    Tuotteen tiedot täältä!









    Pleksilaatikot



    Akryylikuutio

    Tuotteen tiedot täältä!





    Hintaviestintä



    APLI hintalappu

    Tuotteen tiedot täältä!


























    Teemapöydän suunnittelu

    Oikein mukavaa alkuviikkoa!

    Tänään meidän piti suunnitella Petrin kanssa pöytä johon keräsimme omavalintaiseen teemaan liittyviä tuotteita. Me Petrin kanssa valitsimme Halloweenin. Teimme Petrin kanssa suunnittelun ja kaikki työt yhdessä. Työnteko onnistui hyvin! Lopputulokseen olimme tyytyväisiä sillä omasta mielestämmen saimme siitä hienon.

    Teemapöytä kokonaisuudessaan

    torstai 16. lokakuuta 2014

    Hyvää huomenta!


    Tänään aiheenamme on tuotteiden esillepano. Tietojen lähteenä olen käyttänyt Annika Hirven kirjoitusta joka löytyy tästä linkistä --> http://newsletter.bbm.fi/Default.aspx?tabid=2790.

    Tuotteiden esillepano

    Tuotteitahan laitetaan esille asiakkaita varten, sillä kauppias haluaa saada enemmän asiakkaita ja tuotteita esille laittamalla asiakkaat kiinnostuu tuotteista ja tulevat myymälään ostamaan sitä tuotetta joka on esillä ja samlla ostamaan jotain muutakin. Tuotteita esille laittamalla asiakas saadaan viihtymään liikkeessä.

    Myymälään mielikuvaan vaikuttaa se että näyteikkuna on tehty hyvin, se on selkeä ja hyvän värinen. Puhtaus on myös todella tärkeä tekijä asiakkaan mielikuvaan liikkeestä. Ikinä ei ole liian puhdasta, että olisihan se aika ankea tulla liikkeeseen jos heti sisään tullessaan vastassa on heti jokin lava tai rullakollinen pahvia. Kauppiaan olisi hyvä myös itse kulkea myymälässä ikään kuin vieraana ja ajatella tuotteiden sijoittelua ja järjestyksiä. Myymälän myös tulisi olla valaistu ja helppokulkuinen (tulee muistaa myös liikuntarajoitteiset).

    Liikkeessä tulisi miettiä näyteikkunoita todella tarkasti, että miten tuotteet sijoittelee näyteikkunaan tai pöydälle. Tuotteille tulisi olla hyvä valaistus jotta se erottuisi ja tuotteet näyttäisi hyvälle. Jutussa tuli myös ilmi kuinka värejä tulisi käyttää, että sininen tuo kylmyyttä ja punainen lämpöä. Kun tuotteita laitetaan esille niin vaaleat värit tulee ylös ja tummat tulee alas  tai sitten vaaleat vasemmalle ja tummat oikealla. Sillä tuotteita katsotaan aina vasemmalta oikealle tai ylhäältä alas. Annika Hirvi kertoi myös freelancer-somistajasta, kuinka kauppias voi somistajaa käyttää esillepanossa apuna. Vaikka kaikki kauppiaat luulevat että se maksaa todella paljon niin todellisuudessa se on pieni hinta siitä mitä hyötyä saa somistajasta.

    Parhaiten myyvät paikat seinäesillepanoissa ovat silmän ja käden korkeudella. Eli tuotteet on hyvä laittaa 80cm-160cm korkeudelle eli ''käden ulottuville''. Silloin tuotteet voi ottaa helposti hyllystä ja kun alempaa otetaan niin silloin ei tarvitse kyykkiä lattian rajassa. Tuotteet siltä korkeudelta huomataan helpommin kuin alempaa tai korkeammalta.





    tiistai 14. lokakuuta 2014

    Morjesta!

    Tänänä teimme sommittelua power pointissa. Aiheenamme sommittelussa oli symmetrinen&epäsymmetrinen, kolmiosommittelua ja järjestely muodon mukaan olevaa sommittelua.

    Tämän näköisiä niistä tuli! :D
    Epäsymmetrinen sommittelu
     


    Kolmiosommittelu

    
    Symmetrinen sommittelu